Kvällsmat

Jag tänkte dela med mig av vår himmelsk goda kvällsmatsom nyligen avnjöts, desvärre finns inga bilder på det - så gott var det! (att det försvann i ett nafs alltså hihi!)

Jag hade stekt en massa köttbullar sen igårkväll och tänkte passa på att utnyttja detta.
Så jag började med en rejäl klick tomatpureé i en stor kastrull.
Slängde på en klick smör (en Nigellaklick haha!) och lät puttra en stund.
Slängde i köttbullarna och sänkte värmen till det minsta - godast är ju om mat får god tid på sig att bara puttra länge o väl, då blir allt mörare och mustigare.

Under tiden gjorde jag egen hemmagjord FÄRSK pasta.
Knäckte ett ägg i en skål, i med en nypa salt.
Jag tog äggskalet och använde som mått - två fyllda äggskalshalvor med iskallt vatten skall alltså i skålen.
Vispa.
I med en gnutta ättika eller vinäger (inget måste)
En skvätt olivolja och sedan en jädra massa vetemjöl.
Ha i vetemjölet efter hand som du rör runt.
Tanken är att det ska bli som en deg.
I med en matsked pesto.

När det väl är en deg, släng ut en massa vetemjöl på ett bord och kavla ut degen TUNT!
skär sedan strimlor i degen.
Och låt degen torka tills man kan tra av remsa för remsa av bordet.

Under tiden slängde jag i mjölk med vetemjöl - totalt en halvliter och hällde i bland köttbullarna.
Så det blev en köttbullsgryta ;)
Piffade även till grytan genom att hälla i lite kalvfond. Mumma!

Koka vatten med olivolja o i med pastan, Voila!

Peace!

Kommentarer
Postat av: Sara [H E M M A F R U N]

låter riktigt gott! ska jag faktiskt ta och prova nu i veckan då vi har allt hemma :-D

2008-05-20 @ 22:29:24
URL: http://hemmafrun.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0