Scrapping, step by step:

Ja gott folk, tänkte jag skulle dela med mig av hur jag scrappar eftersom det har varit på tapeten på sistonde.

Steg 1: Bestäm dig för ett tema eller dyilkt, det är alltid lättare att hitta inspiration då och det är lättare att hålla sig inom ramarna då. Det brukar jag har svårt med eftersom när fantasin väl flödar för min del så kommer jag på på tok för mycket man kan göra och risken blir stor då att det bara blir plottrigt och belamrat.
I mitt fall har jag valt en Jultema.
Många använder sig av A4blad men jag använder mig av A3 tror jag bestämt att det heter.
Jag valde ett mörkrött blad.

Steg 2: plocka fram ALLA bilder du kan tänka dig ha med och ögna igenom dem.
Gruppera gärna dem om de är i olika sammanhang, som t.ex. om det nu är två bilder på Alex när han äter, tre bilder på julbordet osv.

Steg 3: Försök få till en symmetrisk idé om hur du ska placera korten samt plocka bort de kort som känns överflödiga och behåll de finaste ;)

Jag har valt att t.ex. ha de olika teman i utkanterna och resten i mitten:
Var inte heller rädd för att klippa i bilderna, det ger en fin effekt och man kan då passa på att få bort onödigt mycket plats och möjligtvis en o annan störig bakgrund ;)

EX:
image524

Limma sedan på bilderna, eller så kan du använda dig av häftmassa om du inte gillar idén om att klistra plus att du kan rätta till bilderna om de hamnar snett.
Jag har valt att använda mig av en pensel och decoupagelim - stryk på ett TUNNT lager eftersom bilderna annars blir "buckliga" på pappret.

Steg 4: Uppbyggnad av detaljer - jag har valt att göra ramar kring vissa bilder genom att skriva runt om dem:
image525

Och man kan även rita små detaljer i stil med temat kring bilderna:

image527

image528

Steg 5: om man känner att man är tom på ideér är det dags att lägga ifrån sig scrapbookingen och plocka fram det igen någon stund senare, annars är det nu man kan gå loss med sina ideér! Det är nu som jag börjar klistra på smått och gott och lägger ner ännu mer fokus på detaljerna. Det är juh trots allt dem som är skojiga att kika på i efterhand ;)

image529

image530

image531

Om man vill så kan man gå steget längre i skriftväg, jag valde att plocka fram decoupagelimmet igen och en liten pensel. Fördelen med det limmet är att det blir genomskinligt när det torkat.
Jag skrev Christmas som titel på kollaget i lim och strödde sedan på guldskimmrande glitter, mitt tips här är att ösa på rätt rikligt så att det fastnar ordentligt.
Sedan kan man böja pappret så att man kan hälla tillbaks allt överflödigt glitter.

image532

Resultatet kommer inom en timma ;)

Kommentarer
Postat av: Nina

Åhhh såå fina..Dom med hjärtan va SKITfina :-)
Ska ta några fina bilder på Petite och sen på oss på våran utekväll :-D
Hihi..Miss yoooou sooo much!

2008-01-18 @ 19:21:27
URL: http://ninafallstrom.blogg.se
Postat av: Mats

Det närmaste jag gjort detta är ett bildspel som jag vidare på min mammas begravning, alltså efteråt, som handlade om hennes liv.

Det var "roligt" även om omständigheterna inte var så roliga eftersom det tog fram minnen från hennes liv. Kanske skulle man tänkt på det innan hon dog dock...

2008-01-19 @ 10:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0