219´s busslinje...

bjuder minsann på underhållning!

Scenariot:
Jag o mormor tillsammans med Alex går på bussen.
Jag sätter mig där man ställer vagnen o mormor inte långt därifrån.
Framför mormor sitter det en äldre dam med kassar bredvid sig.
Den stiger på en äldre herre som går raka vägen till den äldre damen och stirrar på henne som att säga "jag vill sätta mej här" typ...
Damen vänder sig för att kunna resa sig men busschauffören har vid det här laget redan börjat köra, den äldre herren håller på att trilla baklänges men lyckas grabba tag i ngt i sista sekunden o stirrar nu envist på damen som förklarar att hon har dåliga ben.
Hon reser sig med möda o plockar till sig sina kassar och inser även i detta ögonblick att det funnits gott om lediga platser redan innan herrn hunnit fram till hennes sits.
Irriterat påpekar hon detta för att ge honom en knäpp på näsan, men tji får hon då han svarar lika tjurigt och envist som en femåring: "Jag vill sitta här!"
Damen höjer på ögonbrynen men är så pass (yes förlåt att jag skriver detta nu) SVENSK att hon inte vågar säga mycket mer o det ger gubben blanka f*n i.
Jag är inte sen på det och börjar garva högt! :P
Jag tittar på henne och visar att jag förstår, skakar på huvudet o skrattar lite till.
Flinar bort mot mormor och kommenterar på rumänskan. ;)

Strax därefter stiger det på en annan äldre dam och nu minsann skvallrar den tidigare äldre damen av sig till sin nyfunna sittkamrat. Men lagom tyst så att inte herrn hör haha!
Fegis tänker jag :D
Den nya äldre damen trycker på stoppknappen men reser sig i samma veva. Bussen börjar köra o hon åker rundor ostabilt i bussen.
Varför i helsicke väntar hon inte tills bussen stannar?! tänker jag.
Hon muttrar ngt om ofröskämda busschauffisar och går till slut av.
Jag garvar än igen.

Jag o mormor närmar oss vår hållplats som visar sig även vara den äldre damens med. Hon gör samma misstag o reser sig på tok för tidigt... vinglar runt... OCH SÄTTER SIG PLADASK PÅ VAGNEN!
Jag knuffar av henne snabbare än snabbt och kollar på att hon inte mosat stackars Alex huvud!
Kärring säger jag och hennes chockade svar blir: "Men jag måste juh stå någonstans" i förvirrad ton.
Jag blänger på henne likt en ett hungrigt lejon o hon går av illa kvickt.

Scenario 2:
Hemfärd.
Jag o mormor står o väntar in bussen då vi nu är klara med vårt ärende.
Fram dyker det opp ännu än äldre dam, yes yes - det var gamlingarnas dag idag. Dem hade nog dessutom alla glömt sina små gröna piller idag med verkar det som :P

Hur som helst så tänder denna dam en cigg.
Jag flyttar vagnen en gnutta för att undvika att Alex ska få rök på sig. Hon flyttar närmre oss.
Vi flyttar ytterligare, hon flyttar närmre igen... Jag flyttar än en gång... guess what.. hon flyttar efter oss igen!
-Vill du vara så snäll o inte röka här! gormar jag bittert.
Hon blänger oförstående. Det värsta är dessutom att hon INTE ens RÖKER ciggen, utan bara löppjar på den... WTF!
Bussen kommer tillslut.
Hoppar på den.
Och strax därpå hoppar det på, just det, ännu en äldre dam!
En sån liiiten liiiten tant med MEGA glasögon, typ cocacolabottnar och en sån där liten söt basker på huvudet med en rullator i högsta hugg. Ser allmänt harmlös ut och om så en vindpust hade blåst förbi hade hon säkert fallit ihop.
Hon kikar bort mot stället där man ställer barnvagnen, där jag står med Alex då.
Och frågar: "Är det ledigt där?"
-Ööh... svarar jag och undrar om tantfan faktiskt är blind.
-Men det står juh en barnvagn här... fortsätter jag.
"Jaha!!" snörper hon på munnen o sätter sig ner längre bort...
Herremingud tänker jag o garvar ytterligare och nu kan inte ens mormor hålla sej.
Hon drar en lättnandens suck och förklarar att hon är glad att hon har förståndet i behåll haha!



Kommentarer
Postat av: sara

haha vilket folk det finns :-P

2007-10-08 @ 20:26:23
URL: http://mrsp.blogg.se
Postat av: Nina

Hahaha..Vilken dag..

2007-10-08 @ 20:30:07
URL: http://ninafallstrom.blogg.se
Postat av: E

Ja herregud vilka typer det finns! :) Folk som röker sådär gillar inte jag heller. Speciellt inte på en busshållplats med massa folk eller liknande heller.

2007-10-10 @ 00:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0