Första inlägget här då:

Ett ungefärligt recept på två stora portioner.

Du behöver:
4 färdiga schnitzlar, redo att stekas
7 lagom stora fasta potatisar
ca 5 st champinjoner
lök, purjolök och vitlök.
1 dl vispgrädde, ovispad
och en näve vetemjöl lr maisena


Skär upp potatiskarna (du kan antigen ha kvar skalet eller skala) i åtta delar per potatis.
Krydda m. grillkrydda samt cayennepeppar.
Skär upp lökarna, här kan du välja hur mycket/lite du vill ha efter egen smak.
Skär även upp champinjonerna i små små bitar om du har en kräsen pojkvän :P

Jag tillhör den "gamla generationen" vad gäller att spara på matfett, jag sparar nämligen spara på baconfett, kalla det äckligt men jag kallar det GOTT!
släng i en klick av fett i en stor uppvärmd panna o börja fräsa potatitsen gyllenbrun.
Undertiden slänger du på champinjonerna i ett annat stekjärn, mindre då och fräser även dem.
Så fort champinjonerna har fått färg, ta ut dem.

blanda grädden o maisena/vetemjölet (jag valde att slänga i lite vatten då det blev för tjockt) o häll i stekjärnet.
Låt puttra en liiiten stund tills det tjocknar. Släng i champinjonerna igen.
stäng av värmen.

Potatisarna ska stå länge i pannan under långsam värme, släng även på ett halvt glas vatten här.
Släng i lökarna bland potatisen.

Stek sedan schnitzlarna under ca tio-femton min.
Voila!



Efter-rätt:
Granatäpplekärnor och vaniljglass.
Tips, skär up granatäpplena på mitten o slå ut kärnorna med en slev t.e.x.



Kommentarer
Postat av: sara

vad fan e granatäpplekärnor för ngt?

2007-11-01 @ 21:21:00
URL: http://mrsp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0